Ga naar de inhoud

Rit 2-6/16 Fietsen via Nederland en Duitsland richting Kopenhagen in Denemarken. (S2:E3)

Tijdens dit tweede seizoen (S2) geef ik alle aandacht aan Incar Dansspektakel, een fantastische organisatie met jongeren die op en naast het podium bruisen van energie en het beste van zichzelf geven. Silke en Kuerten hadden me een hoop opdrachten meegegeven om Incar in de kijker te stellen. Met veel plezier ben ik de uitdaging aangegaan zoals je kan zien in de video die me wel wat tijd gekost heeft om te maken. Hierdoor is dit verslag wat minder uitgebreid deze keer 😉

Cycling Adventure 15 (CA15) is mijn pad van persoonlijke groei waarmee ik mensen wil inspireren hun eigen pad van persoonlijke groei te ontwikkelen in deze snel veranderende wereld.

In Nederland, Duitsland en Denemarken weten ze ondertussen waarvoor Incar Dansspektakel staat 🙂

De tweede dag ben ik vertrokken in het dorpje Oss waar ik geslapen heb bij een familie. In de achtertuin bij de buren was er een bruiloft aan de gang maar gelukkig had ik mijn oordoppen bij. De tweede rit bracht me samen met een stralende zon langs pittoreske dorpjes. Ondertussen kan ik de fietspaden van Nederland vergelijken met die van Duitsland en Denemarken. Het moet gezegd dat de Nederlandse fietspaden een verademing zijn en er met kop een schouders bovenuit steken. Meester Jos die ik onderweg tegenkwam en die jaarlijks meer dan 25000 km fietst wist me te vertellen dat er in ruil voor de mooie fietspaden veel wegenbelasting betaald wordt. Ik ben er alvast niet tegen. Een bezienswaardigheid is het Nationaal Park de Hoge Veluwe waar het grootste gedeelte van het landschap dateert van de ijstijd.

Meestal kom ik rond 17u aan op mijn verblijf en vertrek ik voor 8u ’s morgens. Bij aankomst was ik mijn kledij, rust ik wat uit en ga ik eten. Ik probeer een maaltijd te nemen die bestaat uit een half bord groenten, een vierde aardappelen of rijst en een vierde mager vlees of vis. Dit is nodig om de volgende dag voldoende energie te hebben.

De derde dag fietste ik door Duitsland naar Cloppenburg, een gezellig dorpje gelegen in de buurt van Bremen. Ik overnachtte er in een rustig hotel aan het park. De vierde dag fietste ik richting Hamburg, de op één na grootste stad van Duitsland. Alleen de hoofdstad Berlijn heeft nog meer inwoners. Ik fietste door de prachtige Oude Elbtunnel die in 1911 geopend werd. Voor die tijd was het een technisch hoogstandje: 426 meter lang en 24 meter beneden de wateroppervlakte. Via grote liften word je naar beneden en naar boven gebracht. Een ware belevenis.

De vijfde dag heb ik een tijdje langs saaie grote wegen gefietst totdat ik voor mij het prachtige Fehmarn eiland zag. Over de brug fietsen is door de wind een kunst op zich. Maar de echte liefhebbers van surfen zullen het er graag voor over hebben. Fehmarn is een echt paradijs voor surfers. Dag 6 begon met veel regen. Na een uurtje fietsen nam ik de ferry richting Kopenhagen, de plaats waar ik geniette van mijn eerste rustdag. Ik heb destijds als piloot veel vluchten gehad naar Kopenhagen, maar nooit voldoende tijd gehad om de stad te bezien. Het moet gezegd dat het aangenaam vertoeven is in de stad. Tevens is Kopenhagen een waar paradijs voor fietsers.

Tijdens mijn ritten heb ik me met veel plezier gefocust op de opdrachten die ik heb meegekregen om Incar Dansspektakel in de kijker te stellen. Gelukkig bestaan er op de wereld heel toffe mensen die me een handje hebben toegestoken. Bedankt aan Willem, Jos, Mattias, Frank, Anne en Erik voor de hulp!